Прочитайте уважно текст
За Миколою Магерою
ЧУБЧИК
Жили собі шпаки. Батько і мати маленьким їсти носили, співати по-шпачиному
навчали. Злагода й мир панували в шпаківні.
У найменшенького шпаченяти був невеликий чубчик. Тож і назвали його
Чубчиком. Чубаті шпаки — дивина. Тож Чубчик так запишався, що почав із зневагою
ставитися до своїх братиків і сестричок.
Одного ранку Чубчик почув спів соловейків, які витьохкували в саду. І так
йому сподобався той спів, що аж самому захотілося так заспівати.
—
Мамо,
я хочу соловейком стати, — сказав Чубчик.
— Соловейком, сину, треба народитися, —
пояснила шпачиха.
— А я хочу навчитися так гарно співати,
як солов’ї! — наполягав Чубчик.
— Спочатку навчися свистіти
по-шпачиному, — промовила мати.
— Набрид мені ваш свист! — гукнув Чубчик
на весь сад. — Не хочу довіку вас чути!
— Сину, хіба так можна про свій рід
казати? — злякано просвистіла шпачиха.
— Не хочу такого роду! — кричав шпачок.
— Вас і люди не слухають так, як соловейків.
— Що ти говориш, сину, — промовила зі
сльозами на очах мати. — Ранньою весною прилітаємо ми, коли снігу ще багато на
полях і в лісах. Як радіють діти і дорослі, коли почують наш свист. Люди
кажуть, що на крилах ми їм весну несемо. Хіба цим не треба пишатися? Хіба наш
спів гірший, ніж в інших птахів?
Довго шпачиха навчала розуму сина. Та Чубчик
не слухав. Змахнув крильми — і подався в садок до Соловейка. Знайшов там
найстаршого Солов’я, який сидів на гілці бузини, привітався й попросив:
— Соловейку, навчи мене співати
по-своєму.
Соловейко здивовано глянув на Чубчика й
запитав:
— Чого це тобі раптом захотілося
по-солов’їному співати?
— Бо набридли мені шпаки з їхнім
свистом, — відповів Чубчик. — Мені до вподоби солов’їна пісня, якою ваш рід
людей звеселяє.
— Ще не чув, щоб пташки цуралися свого
роду, — поважно промовив Соловейко. — Бо споконвіку так ведеться, що шпак
співає по-шпачиному, а соловей — по-солов’їному. Але коли тобі так захотілося
навчитися співати по-нашому, то зоставайся.
Усю весну навчався в Соловейка Чубчик, та
нічого в нього не виходило. Він розучився свистіти по-шпачиному і не навчився
співати по-солов’їному. Тільки й того, що запам’ятав «тьох-тьох-тьох».
Потім Чубчик усе літо вчився в інших птахів.
У Синиці, у Ворони і в Горобців. Та вивчив лише «цінь-цінь», «кра- кра»,
«жив-жив».
Шпачкові здалося, що тепер він найрозумніший
серед птахів.
Якось Чубчик побачив на ясені силу-силенну
шпаків. Вони висвистували один поперед одного, бо прощалися з рідним краєм до
наступної весни. Збиралися у вирій.
Прилетів до них і Чубчик. Він гордо глянув
на батька й матір, братів і сестер, сів на самісінький вершечок осокора і
заверещав:
— Фіють-фіють, кра-кра-кра,
тьох-тьох-тьох, жив-жив, цінь-цінь, жив-жив, кра!
Шпаки принишкли, слухаючи Чубчика. А коли
той утомився верещати, птахи так зареготали, що аж затремтіли дерева. Соловей
сміявся, аж за боки брався. У синиць від реготу аж сльози виступили на очах, а
горобці так похрипли, що не могли й слова вимовити. Чубчик із сорому ледь не
звалився з осокора. Присоромлений, осміяний, він повернувся додому.
— Що будемо робити, сину? — запитали
батьки.
— Буду слухати вас.
— Хоч і пізно, сину, але добре, що за
розум нарешті берешся.
Виконай завдання
1.Визнач головну думку твору .
А. Любов до рідного краю .
Б.
Любов до батьків .
В. Любов до рідної мови , бажання
розмовляти нею .
2.Що засуджується у творі ?
А. Зарозумілість, надмірно висока думка про себе .
Б. Зневажливе ставлення до своєї рідної
мови .
В. Зневажливе ставлення до інших .
3.Прочитай вислови і запиши , кого з героїв твору стосується ці слова .
Реготали так , що аж затремтіли дерева – __________________________
У них від реготу аж сльози виступили на очах – _______________________
Так сміявся , аж
за боки брався – ____________________________________
Від сміху так
похрипли , що не могли й слова вимовити –_________________
4. Відновити послідовність подій у творі . Простав цифри в порожні
клітинки.
|
Чубчик покидає свою родину .
|
|
|
|
Навчання в інших птахів .
|
|
|
|
Навчання в Солов’я .
|
|
|
|
Дружня сім’я шпаків .
|
|
|
|
Шпачиний спів – рідний спів
.
|
|
|
|
Ганебний виступ Чубчика
перед птахами .
|
5.Запиши , як ставився молодий шпачок до рідної пісні. ( 4 – 5 речень )
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальна кількість балів___________________
Робота
на державну підсумкову
атестацію
з літературного читання
за курс початкової школи
учениці 4 класу
_________________________________________________________
( прізвище, ім’я,
по батькові у формі родового відмінка)
Варіант І
Прочитайте уважно текст
Українська народна казка
ДВІ БІЛОЧКИ
Жили собі, були собі в густому лісі, у
дуплах, дві білочки. Однаково гарні, пухнасті, прудкі. Тільки не однакової
вдачі. Бо одна з них увесь день трудилася: збирала горішки, гриби, жолуді. І
все те складала у своїй хатинці, у дуплі дерева.
А друга була зовсім недбайлива. Цілими днями
тільки їй роботи, що стрибати з галузки на галузку, лякати пташок у гніздах
або сидіти без діла й свистати на весь ліс. А схоче попоїсти — не журиться. Тож
улітку всюди їжі повно! То горіх, то жолудь з дуба, то шишки з ялин і сосон, то
корінці всякі. Погризе того, скубне цього — та й знову скаче собі весела, сита.
Отже, ціле літо весело прожила.
Тим часом перша білочка, працьовита й
дбайлива, наносила собі в дупло повно всяких харчів. Це на зиму придбала. І
вже заздалегідь устелила свою хатинку мохом, пушком і сухим листям, щоби було
тепло та м’яко взимку. Та й дверцята приробила собі до свого дому. Добра була
господиня.
Так пройшло тепле літо, в одної білочки — у
праці, а в другої — в іграх.
Минула вже й дощова осінь. Прийшла холодна
зима. У лісі стало сумно й пусто: ні листячка, ні грибів, ні горішків. Тільки
мороз і вітер, що снігами мете.
Сидить у тепленькому дуплі працьовита
білочка й гадки про біду не має. Усе літо на те працювала, щоб зимою спокійно
відпочити. І м’яко їй, і тепло, і з’їсти є що. Спокійно живе собі.
Та не так жилося лінивій і недбайливій
білочці. У її дуплі ні вікон, ні дверей. Не надбала. Ні харчів на зиму нема,
ані одного горішка! Тільки холодний вітер по хатині свище, гуляє.
Сидить бідна білочка, голодна, змучена,
змерзла, у клубочок звилася. Кинеться по лісі туди, сюди, нічого нема — усе
замерзло. Хоч умирай із холоду та й голоду!
Аж згадала нещасна білка свою старанну,
роботящу сусідку та й думає: «Піду я до неї. Може, допоможе чим-будь, у неї
гори припасів. А влітку їй поверну».
Іде вона до сусідки та й несміло стукає в
двері.
—
Хто
там?
—
Я,
твоя сусідка!
—
Просимо,
— кличе дбайлива білка і відчиняє двері.
Як поглянула на нещасну, худющу, напівмертву
від холоду сусідку, то відразу все зрозуміла.
—
Прошу,
сідай, саме на обід потрапила! Чим хата багата... От зігрійся трохи в моху, а
я приготую тобі горішків і жолудів... На, їж на здоров’ячко. Та й разом зі мною
живи. Мені скучно самій.
Засоромлена білка почала говорити:
—
Але
ж я не заслужила на таку доброту. Я ціле літо — знаєш — гуляла.
—
Нічого,
— каже друга, — тепер ти також будеш дбати так, як я. Ти ж зрозуміла тепер, що
без праці нема добра! Будемо разом працювати і разом жити.
Лінива на радощах обцілувала свою добру
товаришку. І відтоді жили обидві білочки разом. А ліниву білку біда і нужда
навчили працювати. Найближчого літа вона стала також старанною і принесла
великі припаси харчів до спільної хати.
Виконай завдання
1.Визнач головну думку твору .
А.Не тяжка робота, коли є охота.
Б.Як робити дружно , не буде сутужно .
В. Хто дбає , той і має.
2.Що схвалюється у творі ?
А. Працьовитість і дбайливість .
Б. Спритність і сміливість .
В. Справедливість і відповідальність .
3.Як жилося дбайливій білочці взимку ? Запиши.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Відновити послідовність подій у творі . Простав цифри в порожні
клітинки.
|
Прийшла холодна зима .
|
|
|
|
Розваги лінивої білочки .
|
|
|
|
Жили дві білочки .
|
|
|
|
Клопоти дбайливої білочки .
|
|
|
|
Без праці нема добра .
|
|
|
|
Допомога дбайливої білочки .
|
5. Запиши , що навчило ліниву білочку працювати. ( 4 – 5
речень )
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальна кількість балів___________________
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.