вівторок, 5 січня 2021 р.

Частини мови у віршах

 Частини мови

Почали ми вже вивчати
З вами всі частини мови.
Всі їх треба добре знати,
Щоб надалі розрізняти.

Перша з них - іменник, друзі. 
Цю частину люблять дуже,
Бо усе вона назве,
Дасть імення золоте.
Мама, мир і Україна,
Сонце, небо, світ, людина,
Звуки, букви, слово, мова -
Ось частина ця чудова!
Хто? Сестричка, ненька, батько,
Пташка, білочка, зайчатко,
Що? Земля, ріка, діброва,
Книжка, зошит, ручка, школа...

Назви предметів означає,
На питання хто? і що? відповідає.
Кожен учень з ним знається,
Бо він іменником називається.

Рід іменника
Тато – мій, мама – моя,
Це і є наша сім’я.
Сонце, озеро – моє,
Рибка там уже клює.
Так рід іменника вивчаєм
Він, вона, воно до нього добираєм.

До назв істот належать люди і тварини,
А інші неістоти всі, наприклад: ріки і долини.

В називний відмінок однини
іменник підставляй.
По ньому, мій друже,
Початкову форму впізнавай.

 Ми  іменника  гукали
І  питали:  Що  ти?  Хто?
Відповів  він:  ліс, бокали
І  гніздечко,  і  пальто.
Хлопчик,  дівчинка  і  мама,
Пес  і  пташка,  сонце,  кіт,
Щедрість, доброта  і  слава,
Та  Миколка,  твій  сусід!

Дієслово
Дію предмета воно означає,
Що робить?, що зроблять? відповідає.

Якщо дієвідміну хочеш взнати –
Постав у 3 особу множини, мій брате.
А далі на закінчення дивись,
Уважним будь, не помились.

До дієслова особу і число підставляй
Та більше про це слово узнавай.

Неозначена форма дієслова – це форма початкова.
Про це всі знають: Оленка, Коля і маленький Вова.
Що робити? Що зробити – вона відповідає
На –ти та ть слова свої кінчає.

Якщо вже дія закінчилась,
тоді завершена вона.
А та, яка й досі триває
Незавершеною себе величає.

Не пиши окремо з дієсловами.
Не хвались, не кричи, слухайся маму.

Прикметник
Яка,   який, чия  і  чий?
Я  –  рідний,  синій  та  малий.
Я -  голуба,  весела,  шумна,
Легка,  зелена  та  розумна.
А ще я можу буть чиє, яке?
Привітне, щире, молоде.

Ознаку предмета називає
Який, яка, яке? - відповідає.
Кращий друг його іменник,
Здогадались? Це -…( прикметник)




Всі прикметники зібрались
І на тому поєднались.
Щоб в орудному відмінку
Завжди сміло, без запинки
-ою у кінці вживалось
І на –ею не мінялось.

 Прийменник
Прийменник  –  це  маленьке слово,
Попереду стає і все готово.
А ще вам, друзі треба знати:
Окремо слід його писати.
У,  по,  від,  над,  за,  із-за,  перед,
Про,  понад,  через,  до,  посеред!

Займенник
Предмет, ознаку, кількість означає,
Але ніяк не називає.
Питання дав їй друг – іменник,
Впізнали це і є - …(займенник)

Вивчим цю частину мови,
Вивчимо обов’язково,
Бо вона потрібна дуже
І мені, й тобі, мій друже.
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь.
Він, вона, воно сміється
Тут нам весело живеться.

 Текст
Текст - це розповідь зв’язна
Про будь-що на світі.
Про березу, сонце, клас,
Про бабусю і про нас.

Зв’язне висловлювання,
Що з речень складається
В  мові нашій
Текстом називається.


Із зачину текст складається,
Після нього основна частина починається.
Далі кінцівка текст завершає
Вона собою висновок являє.

Текст зачином починається,
А кінцівкою кінчається.
А між ними головна
Частина тексту – основна.

Текст, в якому про щось повідомляється
Розповіддю називається.
А опис – це зовнішній вигляд предмета,
В цьому, звичайно, немає секрета.

Твердження і доказ в тексті цьому є.
На питання чому? Він відповідає.
З ним познайомитись є у вас бажання?
Здогадались? Це – текст – міркування.

Омонім
Слова однозвучні,
 Але різне значення мають.
Їх в мові омонімами називають.

Значення мають різне,
Але однаково вимовляються.
Запам’ятай слова ці, друже,
Омонімами називаються.

Звертання.
Якщо слово або група слів
Називають того до кого звертаються,
Тоді вони звертанням називаються,
А на письмі комою виділяються.

Речення
В цьому реченні про щось розповідається,
А в кінці воно крапкою завершається.

Речення, в якому до дії закликається

Спонукальним називається.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.